Czym charakteryzują się perfumy niszowe? Posted in Porady Posted on 19/06/201902/02/2021 Choć zapachy niszowe w ostatnich latach zyskują na coraz większej popularności, w dalszym ciągu wiele osób nie do końca jeszcze wie czym dokładnie są. Co wyróżnia perfumy niszowe oraz co sprawia, że możemy daną kompozycję określić tym mianem? Czym jest nisza? Jest to taki obszar rynku, który nie został wypełniony konkretną usługą lub produktem. Klienci niszy rynkowej mają wąsko skonkretyzowane potrzeby i poszukują produktów, które spełnią ich wymagania – nawet jeśli kosztem wyższej ceny. Oczekiwania takich klientów są odmienne od nabywców masowych. Czym są więc perfumy niszowe? To takie produkty, które zadowolą zarówno znawców i koneserów sztuki perfumeryjnej, jak i również klientów poszukujących wysokiej jakości, unikatowości oraz ekskluzywności. Jeśli jesteśmy już nieco znużeni ofertą perfumerii sieciowych, czujemy, że nasz zapach nosi co druga osoba, a chcielibyśmy się wyróżnić, pachnieć czymś wyjątkowym – perfumy niszowe mogą spełnić te oczekiwania. Nie możemy tego jednak uznać za uniwersalną definicję, ponieważ jest wiele czynników wpływających na to, czy dany zapach przyjmiemy za niszowy, poznajmy je! Wolność twórcza, wysoka jakość i nieszablonowe receptury Tak jak wspomnieliśmy wyżej, perfumy niszowe pachną inaczej niż te mainstreamowe. Jest to spowodowane tym, że kompozycje tworzone są ze składników o bardzo wysokiej jakości, o szlachetnym aromacie, często pochodzenia naturalnego. Marki mogą sobie pozwolić na zakup bardzo drogich ingrediencji, a dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że w niszy liczy się zapach – nie ogromne kampanie marketingowe z opłaconymi hollywoodzkimi aktorami. W niszy nie ma potrzeby przeprowadzania badań rynku czy wyznaczania nowych, ogólnoświatowych trendów. Marki sieciowe większość budżetu poświęcają na promocję, z kolei niszowe – na kompozycję. Perfumiarze mogą sobie pozwolić na artystyczne podejście do tematu, np. wyrazić siebie poprzez zapachy z ich własnych wspomnień, wykreować abstrakcyjne bądź konceptualne kompozycje, często nietypowe, o niekonwencjonalnej recepturze. Wolność twórcza jest bez wątpienia ogromną zaletą w perfumach niszowych. Oczywiście nie w przypadku każdej marki nos może działać samodzielnie, często tworzy pod okiem dyrektora artystycznego. Nie jest to jednak praca pod dyktando całego rynku perfumeryjnego, powielania bieżących trendów. Bardzo często kompozycje występują w prostych, ujednoliconych flakonach, np. jak w przypadku brytyjskiej marki Tom Daxon (proste, minimalistyczne opakowane z białą etykietą i czarnym korkiem). Czasem jednak proces tworzenia designu jest dopracowany w najmniejszym szczególe, np. Concrete („beton”) od Comme des Garcons został zamknięty w betonowym, owalnym flakonie, a każdy zapach Imaginary Authors zdobi przepiękna, niekonwencjonalna, artystyczna grafika. Dostępność perfum niszowych Najczęściej znajdziemy je w takich perfumeriach jak nasza Lulua, ale w przypadku nieco większych marek, są widywane również w niektórych perfumeriach selektywnych, które chciały poszerzyć swoją ofertę. W Lulua skupiamy się jednak na produktach, do których dostęp jest bardzo trudny – zarówno w skali ogólnokrajowej jak i również ogólnoświatowej. Marka Slumberhouse z USA dostępna jest w zaledwie 4 miejscach na świecie! Osiągalności tych produktów, towarzyszy często niski nakład, a jeśli dany zapach został wyprzedany, trzeba czasem na niego poczekać przez wiele tygodni. Perfumy niszowe są więc niezwykle ekskluzywne. Podział na płeć W perfumeriach niszowych raczej nie spotkamy osobnej półki z zapachami dla mężczyzn i stoiska wyłącznie dla kobiet. Kreatorzy nie chcą szufladkować swoich kompozycji, a my dajemy wolną rękę w doborze perfum. Jeśli coś nam się bardzo podoba, jest to po prostu zapach dla nas niezależnie od tego, co znajdziemy w składzie. Czasem celem twórcy jest oczywiście stworzenie zapachu dla danej płci (np. Only For Her od Hayari), ale większość uznaje swoje produkty za uniseks. Czy perfumy niszowe są drogie? Niekoniecznie. Ceny w naszym sklepie zaczynają się od 200zł – a jest to kwota porównywalna z markami mainstreamowymi (często nawet i niższa). Zdarzają się oczywiście droższe, luksusowe marki (np. Ramon Molvizar) o pięknej, bogatej oprawie i bardzo jakościowych, drogich składnikach, ale nie stanowią one większości naszego asortymentu.